A szerverbérlés nem a legdrágább megoldás

szerverberles
16
Már
2014
Kategória: Cikkek

Most találtuk ezt az infografikát a business2community.com oldalán, amiben a tárhely, a VPS (virtual private server), a dedikált szerver (szerverbérlés) és a cloud szolgáltatások közötti különbséget lehet jól érzékelni:

compare-web-hosting-options

forrás: http://www.business2community.com/

Amellett, hogy az ábra látványosan bemutatja a különféle szolgáltatások közötti különbségeket, a felhasználók és a rendelkezésre álló gépek arányát, az előnyeit és hátrányait is felsorolja az egyes változatoknak. Itt azonban észrevettünk egy félreérthető pontot: az ábra szerint a legdrágább megoldás a dedikált szerver használata.

Ebbe a kategóriába tartozik a szerverbérlet is, vagyis az a lehetőség, hogy a vállalat egyszeri beruházás nélkül, viszonylag alacsony havidíjért hozzájusson a legmodernebb technológiához, egy olyan szerverhez, amit kizárólag ő használ. Nincs karbantartási, javítási költség, és egyáltalán nincs szükség képzett IT személyzetre. A szolgáltató rendelkezik ezzel, és elvégez minden javítást, bővítést, valamint gondoskodik a rendelkezésre állásról.

Ha nem vesszük figyelembe a szerverbérlet lehetőségét, a VPS-ről természetesen óriási ugrásnak tűnik a saját szerver üzemeltetése. Hatalmas beruházás, fontos, és könnyen félrevezető döntések egymásutánja, aminek a végén a legtöbb esetben úgyis keresni kell egy hoszting szolgáltatót, hiszen a redundáns betáplálást, a megfelelő hűtést, biztonsági megoldásokat, rendelkezésre állást, gyors beavatkozási lehetőséget nehezen és csillagászati összegekért érhetünk el csak önállóan.

És itt van a lényeg: általában az ügyfelek meglepődnek, amikor először látják a minimális árkülönbséget a szerverbérlés és a hoszting között. Pedig az első verzió minden terhet levesz a vállukról, biztonságosabb és egyszerűbb, mégis a vásárlás felé húz a szívük. Ennek a leggyakoribb oka: sokszor birtokolni akarják az általuk használt berendezést. Akkor is, ha az egyszeri beruházás, az amortizációs költségek, az értéküket vesztő hardverelemek, a javítások miatt végül rosszabbul járnak.

Mielőtt tehát döntünk, hogy vásárlás vagy bérlés, gondoljuk végig az alábbi szempontokat:

1. Karbantartás

A karbantartás szervezése, ütemezése, kivitelezése a bérlés esetén a szolgáltató feladata. Ő pedig a legtöbb esetben gyorsabban, hatékonyabban és pontosabban képes ezt elvégezni, itt ugyanis ez a fő tevékenység, nem csak egy mellékes kellemetlenség.

2. Ár

Miért bérelnénk szervert, ha vásárolni is lehet? Melyik éri meg jobban? Ehhez az alábbi számsort érdemes vizsgálni:

  • Szerver beszerzési ára: ha a bérlettel hasonlítjuk össze, érdemes ugyanazt a hardverkonfigurációt vizsgálni, tehát kérjünk árajánlatot a bérelhető szerverek valamelyikének beszerzésére. Ezt az összeget osszuk el a várható élettartammal (hónapok száma), amennyi idő alatt az eszköz amortizációja nullára csökkenti az értékét. Megkapunk egy havi összeget, ennyibe kerül a saját szerverünk havonta.
  • Várható javítási költségek, eseti problémák kezelése: ezzel mindig számolni kell, itt lehet optimistának lenni, csak nem feltétlenül érdemes. Számoljunk egy éves költséget, osszuk el 12-vel.
  • A szerver kiválasztásának, beszerzésének, frissítéseinek költségei. Ezek közül több apróságnak tűnik, pedig rengeteg erőforrást vihet el.
  • A saját nyugalmunk forintosítása – nehezen fejezhető ki számban, mégis fontos, hogy érezzük, ez is fontos tényező ilyenkor

Ezután ezt az összeget kell összehasonlítani a saját szerver hosztolásának díja és a szerverbérlés összegének különbségével. Amelyik szám alacsonyabb, az nyerte az árversenyt.

3. Megbízhatóság

Általánosan él a fejekben az a meggyőződés, hogy minden sokkal biztosabb, ha magunk intézkedünk. Alaposabb munkát végez a tulajdonos, mint a feladattal megbízott emberek – és ez az esetek egy részében igaz is. De ha szerverüzemeltetésről van szó, megfordul a helyzet: a tulajdonosnak mindenképp meg kell bíznia valakiben. A kérdés, mi nyugtatja meg inkább, a saját alkalmazottak kitörő lelkesedése, vagy egy olyan csapat ügyelete, akiknek semmi más dolga nincs, csak hogy minden rendben menjen, és a szerződésében foglalt garanciát betartsák.

4. Felelősség

Ha az autónkban tönkremegy az akkumulátor, el kell jutnunk a legközelebbi autós boltba, ott pedig annyiért és olyan készüléket venni, amennyiért és amilyet adnak. Ha azonban szerződésünk van, hogy ilyenkor tíz percen belül ott van egy szolgáltató egy új készülékkel, csak telefonálnunk kell és minimális időt várni.

Ha saját szerver mellett döntünk, a felelősség a miénk. Először akkor, amikor kiválasztjuk a hardvert és a beszerzési forrást. Ezután pedig más el kell viselnünk ezt a felelősséget: ha valami történik, legyen a javítás bármilyen kevéssé költséghatékony, meg kell csinálni.